Ifj. monarchista

Egy ifjú monarchista gondolatai ősi államformánkról, történelmünkről, és mindenféléről, ami ehhez kapcsolódik.

Utolsó kommentek

Fiumei benyomások

2009.10.13. 11:57 HuPiedone

A fiumei magyar emlékek legfontosabb darabjainak egy részét (azaz azt, amiről máshol nem nagyon érhető el érdemi naprakész információ) bemutató sorozat kezdeteként következzék néhány benyomás, életkép. Csak úgy ötletszerűen. Fiumei séta.

Egyáltalán nem törekedtem arra, hogy akár csak Fiume legfontosabb látnivalóit mind bemutassam a sorozatban, inkább a hiánypótlásra koncentráltam. Az itt bemutatottak környezete, illetve ezekről több kép és részletesebb adatok elérhetők Fiume város honlapján.

Fiume történelmi városrésze ma is szinte teljesen ugyanazzal az alaprajzzal rendelkezik, mint a magyar uralom idején. Ez az 1890-es térkép majdnem ráhúzható egy mai műholdképre. A kikötő is egy új mólótól eltekintve tökéletesen így néz ki. Lássuk balról-jobbra!

  • A Ganz-Danubius hajógyárnak a helye van meg... (Nincs rajta a lenti térképen, keletebbre található, és később épült fel. Lesz még róla szó.)
  • A torpedógyár a helyén van (lesz róla szó).
  • A kőolajkikötő is megvan még, bár maga a kikötő pusztul. A kőolaj-finomító helyén ma is finomító van, ami az INA-é.

 Ez is visszatért-típusú közbeszúrás:

 A háború után a finomítót átvette az olasz ROMSA nevű vállalat, melynek utódja az INA lett. Mint tudjuk, az INA meg ma már gyakorlatilag a MOL-é...

Hasonló történt a pozsonyi Apolló kőolaj-finomítóval: annak a Slovnaft lett a jogutódja. A Slovnaft pedig szintén MOL-tulajdon.

  • A vasúti hálózat, a pályaudvar és a tárházak egy része ma is látható.
  • Az 1,75km hosszú Mária-Terézia móló, funkcióját tekintve hullámtörő gát védi ma is a kikötőt. Végigmenni rajta egy jó kis séta. Az ember egy idő után, látva a friss betonozást, az "új" kikötőbakokat és a jugoszláv időkből maradt (egyébként Ganz-gyanús) rakodódarukat elbizonytalanodik, hogy vajon eredetileg is ilyen hosszú volt-e a móló. Csattanós választ ad a móló legvégén egymagában álló, ismerős formájú kikötőbak. Ennek tetején már alig kivehető a felirat, de töredékesen kiolvasható a "vasöntöde". Na ugye! A korabeli fényképek tanúsága szerint pedig a mai állapotnak megfelelően régen is két sínpár ment végig a mólón, kiegészítve még egy-egy sínnel a móló két szélén, a daruk mozgatásához.
  • A kikötői épületek, hivatalok ma is állnak, eredeti funkciójukban.
  • Az egykori Baross-(fa)kikötő ma is működik, a farakodó (utalva arra, hogy egyik oldalról a Fiumara-csatorna, másikról a Recina határolja, Deltának is nevezik) helyén ma konténereket rakodnak. A térképen is jól látható, hogy a Fiumara-csatornán áthalad a Delta felől jövő vasúti vágány, ami egészen a Mária-Terézia móló végéig megy. A csatornán egy korabeli elforgatható vasúti híd szolgál ma is!

Most pedig tovább a képekhez!

KorzóA korzó, ahogy mindenki láthatja, aki annyira veszi a fáradságot, hogy egy Google-keresés eredményéig megismeri Fiumét (tudniillik annyira elcsépelt a fotótéma...). Bal felől a várostorony a legjellegzetesebb épület. Előtte, mellette a fellobogózott épület az egykori városháza, ma a rádióé.

 

Fiumei utcaképUtcakép: ez is Fiume. Régi és új egymás mellett, szerencsére inkább csak régi.

 

 

 

 

Magyar konzulátus FiumébenA tiszteletbeli magyar konzulátusnak is helyet adó épület a kikötő keleti végében, impozáns helyen áll. A kitűzött magyar lobogó maradt mára csak piros-fehér-zöld Fiuméből.

 

 

 

 

 

Schlick vasöntödéjeSkull Mátyás vasöntödéje

A kikötőbakok nagyrészt ma is ugyanazok, mint régen. Némelyikből kicsiszolták a feliratot...

Az előbbi felirata: "SCHLICK féle VASÖNTÖDE és GÉPGYÁR R.T. BUDAPEST", az utóbbié: "SKULL MÁTYÁS VASÖNTÖDÉJE FIUME 1893". Skull Mátyás másfajta kikötőbakot is gyártott, aminek egyik darabja a Whithead torpedógyár kikötőjében látható.

Az Adria-palotaAz Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. monumentális palotája továbbra is uralja a kikötőt. Kissé izléstelen sárgára festve, és már mint Jadrolinija-székház, de a helyén van, és legalább funkciója is hasonló. Elgondolkodtató az Adria jelmondata is: "Hazának használj!". Ehhez az alapítás után néhány évtizeddel, már mint háborús szolgálatra kötelezett hajótársaság is hűek maradtak.

MÁV-alkalmazottak lakóházaPusztuló szecessziós (?) épület a kikötő és a pályaudvar között. Egykor a MÁV-alkalmazottak lakóháza volt, mely funkcióját bár MÁV-alkalmazottak nélkül, de megtartotta.

 

 

 

 

 

Kikötői tárházakÁtmenve a ház széles kapuján néhány megmaradt kikötői tárházhoz jutunk. Ezeket ma különböző bérlők használják, de néhol még láthatók az olasz időkből származó feliratok. Az utcában kellemetlen vizeletszag terjeng, egyes részekre hajléktalanok fészkelték be magukat.

 

 

 

 

Vágány a semmibeEgy eredeti vágány a tárházak mellett. A háttérben eldugva a Magyar Tengerészeti Hatóság kikötői épülete tűnik fel.

 

 

 

 

 

 

 

Fiumei világítótoronyA fiumei világítótorony, mely nem azonos a valamikori budapesti Haditengerészeti Hősi Emlékműn látható makett eredetijével. 1894-ben épült, miután a Mária-Terézia móló végén 1884-ben épült első világítótornyot lebontották. Ma is üzemel, bár jelentősége nincs. A fiumei rádiónak van benne stúdiója.

 

 

A fiumei beszámoló hamarosan folytatódik!

Szólj hozzá!

Címkék: adria fiume

A bejegyzés trackback címe:

https://ifjmonarchista.blog.hu/api/trackback/id/tr101444474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.