Ifj. monarchista

Egy ifjú monarchista gondolatai ősi államformánkról, történelmünkről, és mindenféléről, ami ehhez kapcsolódik.

Utolsó kommentek

Visszatérés a fiumei torpedógyárba, ahol ma is van egy vetőcső

2011.07.29. 16:01 HuPiedone

- 28... 29... 30!

Ekkor robbant az első torpedó. Pontosan olyan mély dörrenéssel, mint a Dublin esetében. És két másodperccel később a második. Ismét felharsant az önkéntelen hurrá, s az emberek ugyanúgy kiáltoztak.

- Belement, belement!

Csonkaréti Károly: A Zenta cirkálóval kezdődött

Piedone: 01. Whitehead torpedógyár - FiumeKorábban már jártam a fiumei Whitehead torpedógyár ma is álló telephelyén. A linkelt bejegyzés utolsó előtti képe úgy készült, hogy a lezárt üzemcsarnok ablakán keresztül "vakon" befényképeztem: túl magasan van ahhoz, hogy rendesen bepillanthassak. Az elkészült fényképet már csak itthon néztem meg tüzetesebben, a rajta lévő fehér cső láttán meg a homlokomra csaptam: ott egy torpedóvető cső, én pedig be se mentem megnézni!

Pár képet beszúrtam ide, de ez csak a gyűjtemény töredéke, az összes az indafotós albumban van!

Piedone: 13. Whitehead torpedógyár - FiumeEgy évig azért izgultam, hogy senki ne lopja onnan el azt a valóban torpedóvető csőnek kinéző valamit, mert akkor én soha nem fogom megtudni, hogy van-e még torpedó a torpedógyárban? Nos, nem lopták el. És tényleg egy torpedóvető cső.

 

Piedone: 09. Whitehead torpedógyár - FiumeTavaly ősszel újra ott jártam, és rögtön kiderült, az üzemcsarnok nincs is annyira lezárva, így sikerült is bejutni. A csarnokok szinte teljesen üresek: a csupasz padló, falak és a tetőszerkezet látható (egyébként a képeken is látható épületek valószínűleg már jóval a magyar idők után épültek). Bele lehet botlani pár vékonyka sínpárba, amiken bizonyára a szállítást megkönnyítő kocsikon toltak mindent. Ilyen sínek vezetnek egyébként a szintén később a tengerpartra épült torpedótesztelő rámpához (látható az első képen).

Piedone: 24. Whitehead torpedógyár - FiumeNa de mi is ez a vetőcső? Utánanéztem, itt minden kétséget kizáróan egy szovjet gyártmányú torpedóvető cső látható. Hogy miért ilyen, miért itt? Ki tudja... A gyár már régen nem gyártott torpedókat, amikor a kilencvenes években bezárták (hanem inkább traktorokat: erről van is egy poszter a képek között, bár a gyár a "Torpedo" nevet viselte!), furcsa lett volna, ha mégis őrizgettek volna egy vetőcsövet.

A csövet, ami egy felszíni vetőcső, a hatvanas években gyártották a Szovjetunióban. Ebben azért vagyok olyan biztos, mert egy pontosan ilyen darab található a ma városi múzeumként funkcionáló Kormányzói Palota kertjében! Ott ugyanis torpedómúzeum is működik (ezt is már itthon tudtam meg: még egy ok a visszatérésre), melyről képek is megtekinthető a weblapjukon. Sőt, az extravagáns kialakítású torpedókiállítást bemutatja egy videó is.

Piedone: 34. Whitehead torpedógyár - FiumeVan még kincs ebben az üzemcsarnokban! Hátul, egy fal mögött rejtőzik néhány száz éves gép. Nem értek hozzá, az egyik olasz gyártmányú, és talán áramfejlesztő lehet, van egy osztrák optikai műszer (na erről lövésem sincs mi lehet) és még valami: egy Weiss Manfréd gép (talán eszterga)! Nos, nem eszterga, és erre M. Z. hívta fel a figyelmemet. Hanem: vízszintes konzolos marógép. Ő megadta az optikai műszer lehetséges megfejtését is: az egy Abbe hosszmérőgép!

Csak remélni tudom, hogy nem fognak innen mindent kirámolni, mielőtt a fiumei lokálpatriótáknak sikerül rendezni a gyárépületek helyzetét.

 

Az S. M. Matrosen frissülések vannak!

Szólj hozzá!

Címkék: torpedó fiume whitehead

A bejegyzés trackback címe:

https://ifjmonarchista.blog.hu/api/trackback/id/tr663109781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása