Ifj. monarchista

Egy ifjú monarchista gondolatai ősi államformánkról, történelmünkről, és mindenféléről, ami ehhez kapcsolódik.

Utolsó kommentek

Fiumei Torpedógyár - Whitehead és Tsa.

2009.11.27. 10:47 HuPiedone

Whitehead torpedógyár"E torpedók kedvéért gyakran horgonyoznak a gyár előtt idegen hatalmasságok, némelykor pedig dél-amerikai államok hadihajói is, amelyek itt látják el magukat romboló készülékkel."1 A torpedó, ez a mindkét világháborút szinte eldöntő fegyver története mintegy száz évig összefonódott Fiumével, fél évszázadig a magyar Fiumével, és annak egyik legpatinásabb, világhírű üzemével, a Whitehead torpedógyárral. Üzemlátogatáson voltam.

Whitehead torpedógyár látképA torpedó ősének, egy önjáró, irányított, robbanófejjel ellátott csónaknak a kifejlesztője a fiumei Giovanni Luppis osztrák-magyar tengerésztiszt nevéhez kötődik. Ő aztán társult az angol Robert Whiteheaddel, hogy közösen immár egy használható, bevethető fegyvert dolgozzanak ki. Gyárat alapítottak Fiumében, ami 150 éven keresztül fennállt (bár később, a jugoszláv időkben már nem gyártott torpedókat), létének pedig a 90-es évek vetettek véget. A baloldali képen szinte a gyár egésze látható: balfelől a kikötő, majd az üzemcsarnokok.

Whitehead torpedógyár kikötő bejáratFiume nyugati iparnegyedében, a szintén érdekes történetű kőolajkikötőn túl áll ma az, ami a torpedógyárból megmaradt: többek között az első képen is látható, torpedók tesztelésére szolgáló épület és a gyár saját kikötője. Ez utóbbinak a bejárata látható balra.

 

Whitehead torpedógyár RW monogramA kikötőből két dolgot emelnék ki:az egyik az itt látható "RW 1907-1909" feliratú kő. Ez számomra igen rejtélyes: az RW kézenfekvő, hogy Robert Whiteheadre utal, de miért ez az évszám?

 

 

Whitehead torpedógyár Mateo Skull kikötőbakA másik ez a kikötőbak, mert ilyenek szolgálnak a kikötőben. Látható, hogy itt a felirat "Matteo Skull Fiume 1908". A név ismerős lehet, hiszen "Skull Mátyás vasöntödéje" már szerepelt. De vajon mi okozhatta, hogy Skull úr (aki egyébként olasz volt) 1893-ban még magyarorsított néven nevezi magát, 1908-ban azonban már olaszul? Nem tudom az igazi történetet, de az olasz irredentizmus megjelenése, Fiume és Budapest kapcsolatának megromlása lehet a magyarázat. Esetleg simán csak a megrendelőtől is függött, mi szerepeljen a kikötőbakon. A magyar állam tehát magyar feliratot kapott a közkikötőbe, míg Whitehead olaszt a sajátjába.

Whitehead torpedógyár torpedó-tesztelő rámpaDe menjünk közelebb a torpedó-tesztelő rámpa épületéhez! Ilyen belül: igen lepusztult állapotban van, de már az is kisebb csoda, hogy megmaradt.

Figyeljük meg az előtérben látható rozsdás sínpárt, ami ma már alig jelzi eredeti funkcióját. Ilyen keskeny sínpár köti össze a rámpát és az üzemcsarnokokat. Egy Whitehead torpedó meglehetősen nehéz volt (több 100kg), a síneket nyilván ezek mozgatására használták (vaslogika).

 Kiegészítő torpedótörténeti érdekesség:

"Fiume" típusú torpedó mind a brit, mind a két világháború közötti olasz haditengerészetnél létezett. Persze nem véletlenül, mert mindkettőt a Whitehead-üzemben gyártották.

Whitehead torpedógyár torpedó-tesztelő rámpaSzintén a rámpa épülete belül, a tenger felé. Jó nagy a kupleráj.

 

 

 

 

Whitehead torpedógyár torpedó-tesztelő rámpa talapzatA tenger felőli fronton két ilyen talapzat található. Csak találgatni tudok, hogy torpedóvető-csövek álltak rajtuk, amiket láthatóan el lehetett forgatni.

 

 

 

Whitehead torpedógyár torpedó-tesztelő rámpa zsilipkapuAz épület padlója alatt ott morajlik a tenger. Ilyen erősen zsilipkapura emlékeztető vaseszközök is láthatók...

 

 

 

Whitehead torpedógyár út a semmibeÚt a semmibe... Egy réginek tűnő üzemcsarnok befalazott ajtóihoz futnak a már említett sínek.

 

 

 

 

 

 

 

Whitehead torpedógyár váltóEz pedig egy apró "vonatfordító", ahol a sínek összefutnak.

 

 

 

 

Whitehead torpedógyár üzemcsarnokPillantás egy üzemcsarnok belsejébe...

 

 

 

 

 

 

 

 

Út a Ganz Danubius hajógyárhozFiumei sétánk véget ért. Búcsúzóul íme egy kép egy nem túl nagy fontosságúnak tűnő sínpárról, ami a torpedógyár közelében található. Egy kapu zárja el az illetéktelenek elől az üzemet, ahova fut, fölötte a felirat: "3. Maj" - azaz Május 3. Az előbbi, horvát megnevezésre rákeresve könnyedén megtaláljuk, hogy a 3. Maj egy hajógyár, ami nem rég, 2005-ben ünnepelte 100. születésnapját. Ugyan a gyár történetéről a saját weblapja szemérmesen hallgat, de mi azért tudjuk, hogy ez a sínpár eredetileg a Ganz-Danubiushoz vezetett. Ez volt a híres "bergudi üzem", ami jópár igen ismert hajót is adott a Monarchiának: a Helgoland és Novara gyorscirkálókat, illetve a Szent István csatahajót.

"Légy üdvözölt hazánknak drága gyöngye: Fiume!"

 

Frissítés: Ebben a korabeli újságcikkben láthatók képek a torpedóvető-állomásról és az üzemcsarnokról is!

 

1Máté, p. 142. in Fried Ilona: Fiume

Egyes történelmi adatok forrása: Wikipedia

Szólj hozzá!

Címkék: adria torpedó haditengerészet fiume osztrák magyar monarchia kriegsmarine whitehead kuk i világháború 3 maj hajógyár

A bejegyzés trackback címe:

https://ifjmonarchista.blog.hu/api/trackback/id/tr81544854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása