Ifj. monarchista

Egy ifjú monarchista gondolatai ősi államformánkról, történelmünkről, és mindenféléről, ami ehhez kapcsolódik.

Utolsó kommentek

Őfelsége flottájának legdélebbi kikötője – Cattaro erődjei

2009.08.13. 16:46 HuPiedone

Cattaro erődjei térképAz egész egyszerűen fenomenálfrenetikusan nyálelválasztás-beindító beharangozó után lássuk hát Montenegró számunkra igazán érdekes látnivalóit! A nyáron ugyanis ellátogattam Ő császári és apostoli királyi Felsége hadiflottájának legdélebbi kikötőjébe – és ebből már mindenki tudja, anélkül, hogy a cím második részét elolvasta volna, hogy természetesen az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének legdélebbi támaszpontjáról, a Cattarói-öbölről (ma Kotori-öböl) van szó.

Mint ilyen, alaposan erődítve is volt. A hadikikötőt (ami a jugoszláv időkben is az volt, és erről a hegyoldalba fúrt tengeralattjáró-bunkerek is tanúskodnak) egy jól kiépített, a mellékelt térképen (ami a Császári és Királyi Haditengerészeti Egyesület weblapjáról származik) felvázolt erődrendszer védte, meglehetős sikerrel: az I. világháború alatt egyetlen ellenséges hajó sem jutott be a Bocchéba (ahogy az olasz elnevezése, Bocche di Cattaro után is hívták). Az cs. és kir. haditengerészet naszádjai pedig előszeretettel vonultak vissza egy-egy gyors támadás után a partvédő ütegek védő örve alá, ahova nem nagyon követték őket...

Ahogy a térképen is látható, az öböl környékén rengeteg erőd, ütegállás, katonai kiszolgáló épület található. Ezek nagy része ma is megvan, méghozzá meglepően jó állapotban. Przemysl-ről már írtam; nos, a cattarói erődök többsége összehasonlíthatatlanul jobban fennmaradt. Egyik oka ennek az, hogy harcokban csak ritkán vettek részt (túl közel merészkedő ellenséges hajókra tüzeltek, illetve a Lovcsen bérceit lőtték, amikor ott a montenegróiak ütegeket állítottak fel), közvetlen ostromban pedig sohasem. Így a kő és vasbeton szerkezetek szinte teljesen épek, és megmaradt rengeteg vas és páncél alkatrész is.

Ettől függetlenül a helyi idegenforgalomban Przemysltől eltérően egyáltalán nem játszanak szerepet az erődök, az eléggé szemet szúró Mamulát kivéve. Hiába a térkép, megtalálni is meglehetősen nehéz őket, és sokszor nem árt egy jó túracipő és/vagy egy négykerék-meghajtású kocsi sem. A navigációhoz némi segítséget nyújthat ez a Google Earth kmz-fájl, ami sok erőd és üteg elhelyezkedését megmutatja (és amely nem saját, hanem itt találtam és kiegészítettem).

Az I. világháborúból a másodikba, majd vissza az elsőbe és újra a másodikba összekötő közbeszúrás

Már írtam a II. világháborús Blücher cirkáló esetéről az I. világháborús fiumei Whitehead-torpedókkal emitt. Bár csak feltételezés, de lehet, hogy a Cattarói-öbölben, Kobilában (ami egy hegycsúcs, a térképen is látható, az öböl nyugati bejáratától északra) is működött egy I. világháborúban felszerelt torpedóvető-állás a II.-ban is. Utána lehet olvasni itt és itt, illetve közvetlenül meg lehet tekinteni a feltételezés alapjául szolgáló olasz nyelvű szöveget (ebben egy II. világháború során az öbölben járt katona említi, hogy Kobilában torpedóvető-állás volt, bár valószínűtlen, hogy azt az I. világháború után építették volna).
 

A továbbiakban majd egy-egy bejegyzést szentelek az általam is meglátogatott erődöknek, sok helyszíni képpel. Minden tanácsot szívesen veszek, hogy az egyes erődök történetének, egyéb adatainak hol lehetne utánanézni, mert erről nem nagyon van forrásom.

23 komment

Címkék: adria montenegró erőd haditengerészet osztrák magyar monarchia kriegsmarine kuk i világháború cattaro kobila

A bejegyzés trackback címe:

https://ifjmonarchista.blog.hu/api/trackback/id/tr701301511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MTi 2009.08.14. 09:23:45

Nagyon várom a folytatást és a képeket!!

MTi 2009.08.14. 09:47:10

Azon gondolkodtam, hogyan élhettek a partvédelmi ütegek tengerészei/katonái ezekben az erődökben? Különösen ezeken az apró szigeteken - pl. Mamula - lehetett nehéz a szolgálat télen, viharban....

Hitetlen (ex)Bérgyilkos 2009.08.15. 11:35:00

Biztos jó meleg volt. Én májusban voltam, és akkor volt kellemes az idő.
Várom a jó sok képet!

HuPiedone · http://lajtamonitor.hu/ 2009.08.16. 19:58:22

@MTi: Remélhetőleg erre némileg majd választ adnak a beszámolók.

@Hitetlen (ex)Bérgyilkos: Igen, 35-40 fok között volt a hőmérséklet, de az erődök belül jó hűvösek a métervastag falaknak köszönhetően :-).

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.08.17. 12:00:19

Tudtommal a Lovcen ütegeket nem a parti erődökből lőtték, hanem az övölben horgonyzó flottaegységek a SMS Radetzky vezetésével. A célpontokhoz képest merőlegesen tüzelő cirkáló lövegeit nem lehetett a kívánt szögben megemelni, ezért az egyik oldalt elárasztottak ballaszt tartályokat, így a hajótest dőlésszöge is segített. A kockázatos művelet során, hogy a tüzelés ki ne billentse az egyensúlyából a hajót, a hajóágyúkkal csak egyenként lehetett tüzelni.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.08.17. 12:02:20

Bocsánat, a SMS Radetzky csatahajó és nem cirkáló

HuPiedone · http://lajtamonitor.hu/ 2009.08.17. 12:09:31

@Zig Zag: Valóban több hadihajó is lőtte a Lovcsent (emlékeim szerint nem csak a Radetzky), de valahol, valamikor azt olvastam (pontos forrásmeghatározás...), hogy az erődök ütegei is beszálltak a tüzérségi párbajba. No nyilván nem a kikötőszájat védő erődök, de pl. a Gorazda erőd simán lőhetett olyan állásokat, amik a Lovcsen oldalában helyezkedtek el (a linkelt kmz-fájlban szét lehet nézni, jópár ütegállás is tiszta rálátással rendelkezik a hegyre, ami persze nem bizonyíték semmire, de a lehetőséget megadja).

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.08.17. 12:20:54

@MTi: A Mamula sziget mellett van egy kiszuperált jugó rakétásnaszád, amit Tito et. haditengerészete célpontnak használt egy gyakorlaton és a tenger fenekére küldtek. jól merülhető, ha jól emlékszem 24 méteren van, ÉK kb 200 m. Én a Herceg Novi kikötőben lévő búvárokkal voltam ott. Jó volt. A szembeparton pedig, ami már aktuálisan Horvátország, ott van a Prevlaka félsziget csúcsán egy OMM erőd, ami a nemzeto parkból látogatható. www.prevlaka.hr

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.08.17. 12:27:27

@HuPiedone: Pl az SMS Budapest is -- csak emlékezetből írtam. Ebben a könyvben is foglalkoznak a témával (szerintem itt olvashattad)
Csonkaréti Károly: CSÁSZÁRI ÉS KIRÁLYI HADIHAJÓK
ISBN: 9789639329461
www.libri.hu/konyv/csaszari-es-kiralyi-hadihajok.html

vagy esetleg itt:
Csonkaréti Károly: Az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészete, 1867-1918 ISBN: 9630942445

HuPiedone · http://lajtamonitor.hu/ 2009.08.17. 12:29:52

@Zig Zag: Én is merültem ott, csak nem te is Kareszékkal voltál? :-) Baromi jó, itt egy videó is tőlük: www.youtube.com/watch?v=4C5TqwVlX6s
Ez egész pontosan Zanjice strandjának öblében található, ami az Arza erőd mellett van (róla is, és a prevlakai erődről is lesz szó :-)).

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.08.17. 13:35:04

igen, ez az a hajó. nem, a helyi búvárklubból valami nyugdíjas JNA-s katonai búvár volt a d.master.
egy másik alkalommal meg az SMS Tihanyt merültük.

HuPiedone · http://lajtamonitor.hu/ 2009.08.17. 13:48:50

@Zig Zag: Nem Dragan volt az? Kezdőként sajnos a Tihany kissé mélyen van nekem, talán egy-két év múlva...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.08.17. 14:19:47

Ahogy nézem az önéletrajzát, valszeg ő volt az www.dcmarina.com

HuPiedone · http://lajtamonitor.hu/ 2009.08.17. 14:50:34

@Zig Zag: Igen, az ő társaságával mentem én is, bár nem vele, hanem a magyar instruktorokkal (a vezető pedig a linkelt lapon Kovács Károly néven megtalálható Karesz volt). Mennyit merültél a környéken? Vannak roncsok (ne adj' Isten a K.u.K.-érából) 20m körül?

Balt 2011.05.26. 10:09:51

"a hegyoldalba fúrt tengeralattjáró-bunkerek is tanúskodnak"

Ezek melyik részen vannak pontosan? Tivatban láttam félig elbontott tengeralattjárót, de ott távolabb van a hegy, mintsem hogy fedezék lehessen.

HuPiedone · http://lajtamonitor.hu/ 2011.05.28. 15:17:50

@Balt: Na erre már egy kicsit homályosan emlékszem, de az biztos, hogy akkor néztük meg őket (illetve ha jól emlékszem ott csak egy bunker volt) amikor Castlenuovoból csónakkal átmentünk a Mamulára. Ez az alagútszerű bunker pedig az öböl keleti partfalában van, valahol a térképen is jelölt Kobila-szorosban (szintén jelölve a Klinci nevű talán helység alatt).

Tivatban milyen félig elbontott tengeralattjáró van? És én miért nem láttam? :-)

Balt 2011.05.29. 20:39:19

@HuPiedone: Rose nevő településre lementünk egy elhagyott ex-jugo laktanyán keresztül. (Erről is van pár képem.) Onnan nem visz tovább út, gyalog meg nem volt időnk jobban körülnézni, talán ott is lehetett valami erődítés Klinci(?) irányába.

Tivat hadikikötőjénél (akkor úgy vélelmeztem, hogy ez lehetett a monarchiáé is) le van zárva a part menti sétány, így csak távolról tudtam képeket csinálni a tengeralattjáróról. De messziről is impozáns, vagy dupla metróalagút átmérőjű lehetett. Ha érdekel, megpróbálom feltölteni valahová.

HuPiedone · http://lajtamonitor.hu/ 2011.06.20. 22:22:05

@Balt: Persze, hogy érdekel, nagyon megköszönném, ha felraknád valahova a képeket. Nézegetve a Google Earth-öt, sok érdekes objektum van a tivati kikötő kevésbé publikus részén. Itt: maps.google.com/maps?q=42%C2%B026%2712.20%22N++18%C2%B041%2729.56%22E&hl=en&ie=UTF8&ll=42.436946,18.691778&spn=0.00157,0.003433&sll=37.0625,-95.677068&sspn=54.533615,79.013672&t=h&z=19 pl. simán el tudom képzelni, hogy két tengeralattjáró van kikötve, a móló tövénél meg lehet egy a parton.

Balt 2011.06.21. 23:37:27

A vonatkozó képeket ömlesztve felraktam (fordított sorrendben):
www.flickr.com/photos/64312794@N02

Így érdemes a túlsó végéről kezdeni, ott a nagyobbacska bontott tengeralattjáró Tivatban a sólyán. (Sajna távolról készült, nem túl jó képek, kb. ott, ahol a Google linked mutatja. Ott az egész terület le van zárva a haditengerészet által, nagyot kell kerülni a főút mellett.)

Közben találtam valami érdekeset a Google Earth-ben én is:
maps.google.hu/maps?ll=42.426783,18.556423&spn=0.014128,0.038238&t=h&z=15&iwloc=lyrftr:com.panoramio.all,10929598845903410306,42.421936,18.547668&lci=com.panoramio.all

Balt 2011.06.21. 23:48:55

@HuPiedone: A többi képhez:

Ez a Trojica/Trinita őrház talán nem a Kavacnak jelzett valami. (Hisz a tábla tőle el mutat, a Vrmactól lefelé tartó úton, mit a Lovcsentől készült képen látszik majd.)

A következő jó néhány kép nyilván a Vrmac, csak ez az egész hegyvonulat neve végig a Kotori-(belső-)öböl déli partjánál, és szintén a Lovcsenről készült egy kép, a "Gornji Stoliv" (így találtam elnevezni), ami nem készülhetett a Vrmacról, mert az nincs ilyen távol és magasan, meg jobban benőtte az erdő. A "tövében" - egy közelebbi csúcson- egy távközlési torony, de egyiket sem tudom azonosítani, nincs jellemző fotó a G.Eath-ön a környékről. Hacsak ezek nem:
www.panoramio.com/photo/8431301

Mamula, Arza stb. amit mi láttuk belőle. (Mondjuk nem kifejezett erődtúrát terveztünk, na meg a családra is tekintettel kellett lennem, de amit lehetett a húr feszítésével, azt mutatom.

HuPiedone · http://lajtamonitor.hu/ 2011.06.27. 13:55:55

@Balt:
Köszönöm a képeket, nagyon érdekesek! A trojicai őrházba (?) bementél?
Szerintem éppen a linkelt bunker volt az a tengeralattjáró-alagút, amit én is láttam!
Az általad Vrmac erődként azonosított erődben (egyébként a szabatos neve valóban nem ez, hanem Grlica) voltak páncél lövegkupolák (nem megfigyelőkupolák!)? Mert ha nem, akkor az nem az az erőd volt.

Balt 2011.06.27. 15:19:03

@HuPiedone: Az a Trojica valamiféle raktár lehet, legalábbis a felújított rész, a belső felvétel a romos részen az egy ablakon/lőrésen befényképezve készült, a fali kampók talán nem monarchia korabeliek, hanem későbbiek. (Legalábbis számomra ismeretlen a rendeltetésük, akár így, akár úgy.) Lehet, hogy az a lyukas oldalú toronyszerű építmény még múlt század előtti, (szintén) nem monarchia korabeli.

A tengeralattjáró bunker - ha lehet hinni a Google Earth-be "messziről" ledobált képek helyének - kb. pont a Roseba vezető út "alatt" lehet, így a laktanya, kicsit fentebb a hegyoldalban hozzá tartozhatott. Kár, hogy anno nem tudtam erről...

A Vrmac/Grlica erődbe bemenni nem tudtam/mertem, bár az bejáratot ábrázoló "első - sorban utolsó vrmaci - képen látszik, hogy talán csak egy szimpla drót volt rajta. A körülölelő védműveken körbejártuk, páncélkupolát nem figyeltem meg, de a neten keresgélve már egészen biztos, hogy ez a nevezett erőd. Kicsit tovább az úton (a Lovcsentől és a kotori úttól távolodva) a másik oldalon volt egy másik objektum is, de nyilván ennek a része, arról Tivatot lehetett belőni. (Erről is van egy kép a galériában.) Mellette romos kőházak, az talán valamiféle békebeli legénységi szállás. Innen nem messze egy útkanyarulat után meg egy tanya, kecsékkel (mint fentebb írtam), ott fordultam vissza, pedig az eredeti elképzelés szerint Gornja Lastváig (egy földrengés által elpusztult faluig Tivat fölött) mentünk volna, azaz onnan visszafelé, de nem tűnt kocsival járhatónak. (Pedig: www.youtube.com/watch?v=-4QQx5bM7vU)

Ezen túlmenően még további erőd látható a Lovcsenről (ahogy fentebb írtam), el sem tudom képzelni, azt hogy lehet megközelíteni "békeidőben"...
süti beállítások módosítása